wtorek, 30 czerwca 2015

"Charlie" Stephen Chbosky

"Powieść Charlie została wydana w Stanach Zjednoczonych przez MTV Book pod oryginalnym tytułem The Perks of Being a Wallflower i osiągnęła ponadmilionowy nakład. Została sfilmowana przez producentów kultowej sagi Zmierzch. Logan Lerman wcielił się w postać Charliego, a Emma Watson, dla której była to pierwsza główna rola po serii o Harrym Potterze, zagrała jego przyjaciółkę Sam. Książka ma formę listów pisanych do nieznanego przyjaciela przez nastolatka imieniem Charlie, nieśmiałego i wycofanego, choć niezwykle inteligentnego i wrażliwego ucznia pierwszej klasy liceum w Pittsburgu. Chłopak pisze o swoich pierwszych miłosnych doświadczeniach, relacjach w rodzinie, narkotykach i akceptacji. Zanim obejrzysz film, koniecznie przeczytaj książkę! "



Książka ta bardzo mnie zaciekawiła. Jednym z powodów jest treść, która ma formę listów, jakie główny bohater wysyła do nieznanego przyjaciela. Zwierza mu się ze swoich problemów, przemyśleń i wyjaśnia wiele ciekawych rzeczy. Na początku możemy zauważyć, że styl pisania Charliego jest w pewien sposób luźny i trochę dziecinny, jednak po lekcjach angielskiego ze swoim ulubionym nauczycielem Billem w liceum, Charlie uczy się dobrze formułować zdania i pisać bardziej składnie. Mnie rzuciło się to w oczy od razu. Miałam wrażenie, że pisze on tak, jakby mówił tę treść i od razu ją zapisywał, bez większego myślenia nad poprawnością zdań.
Twór ten już od początku dotyka trudnych tematów, dlatego też jest kierowany do starszych odbiorców. Podczas czytania, zaznaczyłam sobie wiele interesujących i pouczających cytatów, których autorem jest główny bohater. "Przyjaciele odchodzą, a życie nie zatrzymuje się w miejscu dla nikogo." - takie właśnie przemyślenia Charlie'ego zmusiły mnie do głębszego zastanowienia się nad tym jak postępuję i jakie będą tego konsekwencje. Główny bohater mimo tego, że jest młody, odznacza się dużą mądrością.
Charlie jest bardzo uczuciowy, wrażliwy. Czasami opisuje rzeczy w sposób delikatny, jednak częściej w sposób, który brutalnie ukazuje nam szarą rzeczywistość - najczęściej ludzi nie obchodzą inni; widzą tylko swój czubek nosa i własne potrzeby. Powieść ukazuje nam, jak nie przejmować się wszystkim i jak zachować dystans, nawet w stosunku do swoich najlepszych przyjaciół.
Główny bohater ma wiele problemów: używki, niezdecydowanie oraz przeszłość, którą nie zawsze widzi w kolorowych barwach. Jego życie, tak jak życie każdego człowieka w pewnym momencie się komplikuje, a on... stara się robić to co mówią mu inni, zamiast robić to czego on sam chce. Książka pokazuje, że nie należy polegać na innych, lecz samemu o sobie decydować.
Ja od listów autorstwa Charliego nie mogłam się oderwać i czytałam z zaciekawieniem i fascynacją.
Według mnie, powieść ta była niesamowita i wstrząsnęła mną do głębi. Jedne fragmenty czytało się lekko, inne trochę ciężej, jednakże mimo tego książka naprawdę mi się podobała.
Myślę, że aby zrozumieć jej istotę, trzeba obejrzeć film, lecz także na odwrót: w tym przypadku i książka i film świetnie się dopełniają i pomagają nam zrozumieć siebie nawzajem.
Podsumowując, przeczytanie tego dzieła było dla mnie wielkim przeżyciem emocjonalnym: było ono zdecydowanie wyjątkowe i całkowicie inne od wszystkich innych.

Moja ocena książki pt. Charlie to 4,8/5 ^^

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz